Alla inlägg den 13 augusti 2008

Av Den Gamle - 13 augusti 2008 13:43

Hur ligger det till med människan egentligen?  Vad är det vi springer efter dagarna i ändaI Vissa  värre än primaterna vi är nära släktingar till. Ständigt detta jäktande, jagande fumlande efter det perfekta. Ta semester, i grunden fick vi lagstadgad semester för att arbetaren skulle kunna ta det lugnt å göra just ingenting. Skulle man komma tillbaka till jobbet efter semestern och sagt att jag har just gjort ingenting på semestern, bara varit hemma och läst böcker, tittat på tv och någon promenad då och då. Man skulle då ses med mycket misstänksamma ögon och anses vara en liten kuf.


För visst är det på semestern vi förväntas göra allt det där vi har saknat under den mörka årstiden. Måla hus, snickra veranda, laga och måla staketet, bada med barnen helst ivid ett vattendrag ingen annan vet om så man slipper träffa folk.


Sen efter en månad av semester så är man hemma i verkligheten igen. JOBBET närmar sig, man tyngs en smula i sinnet. Sen skall man helst springa till tunnelbanan så man hinner med just DET tåget som står inne på perrongen. För inte kan man vänta på nästa, det dröjer ju hela 4 minuter, en hel evighet på en ödslig perrong.


Under sommaren har vi kunnat läsa om Arboga rättegången, och att om den åtalade inte fälls så kommer mamman till de 2 mördade barnen att flytta. Jag fattar inte hur hon skulle kunna bo kvar i huset efter det som hänt?

För övrigt så fälls nog den tyska kvinnan för morden. Allt annat vore tjänstefel. Indiciemål fanns det gott om innan dna- tekniken fanns och man kunde bli fälld för mord på dessa grunder.


-

Av Den Gamle - 13 augusti 2008 09:29

Sverige, ett av Europas nordligaste utposter som vill vara så kontinentala. Jag vet inte varför många svenskar alltid hyllar det som alla andra har. Låt mig ge mig några exempel.


Ta en så enkel sak som att gå ut och ta sig en kaffe. Jag var ute med några jobbarkompisar häromdagen och skulle ta en fika. Jag ville ha vanligt svart kaffe i en mugg. -Näe dä har vi änte, men du kan ju ta en Americano. Jaha sa jag, ok då. In kommer det en liten kopp med starkt kaffe. Jag fattar här ingenting. Americano låter som om det kommer från AMERIKA. Jänkarnas kaffe är väl inte känt som något vidare, tro mig jag har varit där flera ggr. Om Amerikanskt kaffe kan man säga att "Its like making love in a canoe, its fucking close to water"  Annars finns det följande kaffevarianter att välja på:

Espresso

Macchiato

Latte Macchiato

Cappuccino

Café au lait

Caffè con ghiacce e latte

Caffè freddo

Lungo

Ristretto

Jag är inte på något sätt en bakåtsträvare, men nån jäv... ordning får det väl vara. Hur vi än vill vara det, så kommer vi aldrig att bli mer kontinentala.

Ovido - Quiz & Flashcards